Categorieën


Folkert de Jong – Weird Science

Delen:
  • A
  • A

22 april t/m 20 augustus 2017

Folkert de Jong (1972) is in veel van zijn werk een schepper van een universum dat wordt bevolkt door levensgrote mensfiguren van een humoristische grimmigheid. Speciaal voor GEM, museum voor actuele kunst, maakt hij een nieuwe installatie van beelden gemodelleerd naar de hoofdrolspelers van De Stijl, de kunstbeweging rondom Theo van Doesburg en Piet Mondriaan. De Jong reflecteert op de idealistische insteek van deze groep hemelbestormers en werpt vragen op over de verhouding tussen kunstwerk, kunstenaar en maatschappij.

De Nederlandse kunstenaar Folkert de Jong maakte internationaal naam met beelden gemaakt van polyurethaanschuim en Styrofoam, chemische materialen die in de bouw en industrie worden gebruikt voor isolatie. De vrolijke kleuren en de lichtheid van het schuim mikken op het verkeerde been, suggereren opgewektheid, maar zijn sinister van betekenis. Door hun groteske onderwerpen brengen De Jongs beelden op buitengewone wijze kwesties als moraal en zelfvernietiging voor het voetlicht.

De nieuwe installatie in GEM bestaat uit een beeldengroep van mensfiguren die aan De Stijl gelieerde schilders, architecten en vormgevers voorstellen. Hun gezichten of ledematen zijn bezoedeld, de gelaatsuitdrukking een grimas. Expressief en explosief werpen de beelden vragen op over de verhouding tussen kunstwerk, kunstenaar en publiek. Kan kunst een vormende rol spelen in de samenleving? Voor het eerst integreert De Jong ook foto’s en filmbeelden in zijn werk, waaronder MRI scans van zijn eigen lichaam. Alles bij elkaar is Weird Science een verkenning van De Stijl als een utopische beweging en een reflectie op de rol van de kunstenaar in een veranderende wereld.

Het is niet de eerste keer dat De Jong in zijn werk verwijst naar De Stijl. In 2013 presenteerde hij in Villa Mondriaan Last Boogie Woogie, een installatie over de opkomst en de vergankelijkheid van idealen. Voor de nieuwe installatie in GEM kiest hij niet één hoofdfiguur, maar presenteert hij De Stijl als een heterogene groep die de confrontatie aangaat met de gevestigde orde en met elkaar. Ook in de echte wereld lagen Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, J.J.P. Oud en Gerrit Rietveld regelmatig met elkaar in de clinch. Ging het niet over wie de credits kreeg voor het ontstaan van De Stijl, dan wel over het enige juiste kleurgebruik of auteursrecht.

Interdisciplinair
Om de beeldengroep heen worden MRI scans en portretfoto’s getoond, waarop De Jong zelf in verschillende gedaantes te zien is. De serie portretfoto’s is het resultaat van een samenwerking met kunstenaarscollectief YAE. Zoals De Stijl kan worden gezien als een boeiende samensmelting van kunst, vormgeving en architectuur, zo hecht ook De Jong aan het interdisciplinaire. Eerder sloeg hij de handen ineen met schilders, architecten, grafisch vormgevers en het prestigieuze gezelschap The Wooster Group in New York, voor wie hij de kostuums voor een theaterproductie maakte.

Folkert de Jong bevindt zich op een belangrijk punt in zijn carrière. Internationaal is er veel belangstelling voor zijn werk. Hij exposeert regelmatig in galeries in onder andere New York, Mexico City, Valencia en Milaan. Zijn werk bevindt zich in particuliere en openbare collecties, waaronder Saatchi Collection Londen, Montreal Museum of Fine Arts, Los Angeles County Museum of Art, Groninger Museum en Gemeentemuseum Den Haag. Met de tentoonstelling in GEM, waarin hij zijn materiële palet verder verbreedt, zet hij een nieuwe stap in zijn carrière en ontwikkeling.




Reageren op dit artikel? Laat dan hier uw reactie achter.


Actueel Nieuws Nederland