Categorieën


Raquel Maulwurf - The Carbon War Room

Delen:
  • A
  • A

18 maart - 18 juni 2017

Speciaal voor het Gemeentemuseum ontwikkelde Raquel Maulwurf (Madrid, 1975) de installatie ‘The Carbon War Room’. Deze is ontstaan uit het verlangen de diepte, die in haar houtskooltekeningen gesuggereerd wordt, daadwerkelijk driedimensionaal uit te voeren. Door het werken op zeer groot formaat en door muurtekeningen over meerdere wanden te maken, creëerde zij eerder al het gevoel de tekening in te kunnen lopen. Ook werd deze derde dimensie letterlijk toegevoegd in haar tekeningen vanaf het moment dat zij het museumkarton waarop zij werkt, ging openkrassen met een stanleymes. De installatie in de Projectenzaal geeft de kunstenaar de mogelijkheid de laatste stap te zetten.

De term ‘The Carbon War Room’ verwijst naar de organisatie die in 2009 werd opgericht door Sir Richard Branson met als doel de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan en een post-carbon economy te creëren. 70 jaar eerder, in 1939, werden The Cabinet War Rooms in gebruik genomen, het ondergrondse verblijf van het Britse oorlogskabinet onder Winston Churchill. Beide War Rooms symboliseren Maulwurfs fascinatie voor de vernietigingszucht van de mensheid: het verwoesten van de eigen leefomgeving door oorlog en ecocide.

De installatie ‘The Carbon War Room’ bestaat uit een ruitvormige Black Box die tot aan het plafond reikt met een duister landschap van kolen. Deze ace of diamonds (diamant is pure koolstof) is Maulwurfs Carbon War Room, een visualisatie van een apocalyptisch landschap, gebaseerd op de eeuwig brandende kolenvelden in India. Echter kijkend naar de eindeloze heuvels, doen deze ook denken aan de zogenaamde Trichtergelände (kraterlandschappen) rondom Ieper in de Eerste Wereldoorlog of de Trümmerfelder (ruïnelandschappen) in de Tweede Wereldoorlog, uit haar tekeningen.

De centrale installatie wordt geflankeerd door monumentale houtskooltekeningen uit zowel de oorlogs- als de natuurseries. Zo verwijst het werk ‘Louisiana’ naar de gevolgen van de orkaan Katrina in 2005 en ‘Black sea’ naar olierampen zoals die van Deepwater Horizon in de Golf van Mexico in 2010. Daarnaast zijn er werken te zien uit series als FLAK (Flugabwehrkanone), Going Nuclear, Burning, Moving landscape en Colliding galaxies. Tevens is er een aantal ingrepen in de ruimte gedaan.

Tenslotte staat The Carbon War Room symbool voor het atelier. Daar waar de strijd gevoerd wordt van de kunstenaar, gewapend met het allereerste kunstenaarsmateriaal houtskool versus het lege papier. Het Engelse carbon is afgeleid van het Latijnse woord voor houtskool (carbo). Houtskool is verkoling van hout en is nagenoeg zuiver koolstof. Na afloop zijn atelier en kunstenaar letterlijk door een laag koolstof bedekt.

Haar werk bevindt zich in de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Museum Voorlinden Wassenaar, Rijksmuseum Amsterdam, Teylers Museum Haarlem, Stedelijk Museum Schiedam, Museum van Bommel van Dam Venlo, Rijksmuseum Twenthe en talloze particuliere en bedrijfscollecties.

Tegelijkertijd met de tentoonstelling verschijnt bij Uitgeverij Hannibal een uitgebreide Nederlands/Engelse publicatie met tekstbijdragen van o.a. Benno Tempel, directeur Gemeentemuseum Den Haag, Jeroen Dijkstra, Livingstone Gallery.




Reageren op dit artikel? Laat dan hier uw reactie achter.


Actueel Nieuws Nederland