Categorieën


The End of an Age

Delen:
  • A
  • A

4 februari t/m 3 september 2017

“The best of time is always now”
(Paul Graham)

Emotionele kwetsbaarheid, de zoektocht naar een eigen identiteit en fysieke veranderingen typeren de puberteit. Hedendaagse fotografen als Paul Graham, Rineke Dijkstra, Thomas Struth en Thomas Ruff proberen in hun portretten de weg naar volwassenheid vast te leggen. In de jaren ’90 vingen zij de euforie van jongeren aan het einde van een tijdperk. The End of an Age in The Vincent Award Room toont een selectie van hun werk.

Rineke Dijkstra (1959) brak internationaal door met haar serie strandportretten (1992-1994) van jonge mensen op stranden in België, Kroatië, Amerika en Polen. In Long Island, N.Y., U.S.A., July 1, 1993 poseren twee jongens in zwemkledij voor de camera, de zee op de achtergrond. Hun blik is onzeker, hun houding aarzelend. Dijkstra brengt hier het groeiende maar nog wankele zelfbewustzijn van de pubers krachtig in beeld. In een oogopslag herken je dat het stoere gedrag een doorzichtige ontkenning is van hun verlegenheid.

In een nachtclub in Europa fotografeerde de Britse kunstenaar Paul Graham (1964) dansende, fuivende en dronken jongeren. In de serie End of an Age (1996-1998), waarnaar de tentoonstelling is vernoemd, vangt hij ze op een onbewaakt moment: alleen in een hoekje of eenzaam aan de rand van de dansvloer. Hoewel de afbeeldingen duidelijk gestileerd zijn schuwt Paul Graham, in tegenstelling tot tijdgenoten, de fotografische incorrectheden niet. Hij benadrukt ze zelfs in deze serie; met rode ogen, overmatig gebruik van flits en wazige kleuren. De reeks, die eigendom is van de Monique Zaifjen Collectie, is nog nooit eerder voor publiek te zien geweest.

Thomas Ruff (1958) en Thomas Struth (1954), beiden opgeleid door het Duitse fotografenpaar Bernd en Hilla Becher aan de Kunstakademie in Düsseldorf, ontwikkelden hun eigen typerende portretfotografie, met sterke abstraheringen als voornaamste kenmerk. In Thomas Ruffs reeks Portraits (1988) kijken emotieloze gezichten je recht aan en de geportretteerden dragen eenvoudige kleding. De reeks roept associaties op met pasfoto’s, maar het grote formaat en de hoeveelheid aan afbeeldingen hebben ook iets vervreemdend. De fysieke identiteit van de geportretteerde wordt hierdoor extra benadrukt.

Monique Zajfen Collectie & The Vincent Award
De Monique Zajfen Collectie is de collectie hedendaagse kunst van De Broere Charitable Foundation en bevat werk van kunstenaars als Marlene Dumas, Luc Tuymans, Thomas Schütte en Stephan Balkenhol. Het fundament van deze collectie bestaat uit aankopen van werken van winnaars van The Vincent Award, een tweejaarlijkse prijs voor Europese hedendaagse kunst. The Vincent Award is in 2000 opgericht door De Broere Charitable Foundation, ter nagedachtenis aan Monique Zajfen, een geliefde vriendin van de Broere-familie en voormalig eigenaar van Galerie 121 in Antwerpen. Haar betrokkenheid bij en passie voor de hedendaagse kunst inspireerde de Broere Charitable Foundation tot deze prijs en de wens talentvolle kunstenaars uit Europa te stimuleren.
Sinds 2014 heeft het Gemeentemuseum de Monique Zajfen Collectie in langdurige bruikleen. Twee keer per jaar stelt het museum een tentoonstelling samen waarin werk uit deze collectie wordt gecombineerd met werk uit de eigen collectie. Deze tentoonstellingen zijn te zien in de speciaal daartoe ingerichte zaal: The Vincent Award Room.




Reageren op dit artikel? Laat dan hier uw reactie achter.


Actueel Nieuws Nederland