Direct je persbericht verspreiden onder journalisten, social-media en zoekmachines.
Startpunt voor de verspreiding van nieuwswaardige content.

Persbericht verzenden

Persbericht

Hockeyclub AH&BC voorloper in stimuleren verantwoord alcoholgebruik

Datum: maandag 6 juni 2016

Bron: Actueel Nieuws

Nederland , 6 juni 2016 -

Amsterdamsche Hockey & Bandy Club is de "Helderste Club van Nederland"
Hockeyclub voorloper in het stimuleren van verantwoord alcoholgebruik onder leden

Zoeterwoude, 3 juni 2016 - De Amsterdamsche Hockey & Bandy Club (AH&BC) is de winnaar van de "Blijf Helder"-campagne van HEINEKEN en NOC*NSF, een initiatief om aandacht te vragen voor verantwoord alcoholgebruik binnen sportverenigingen. De club mag zich daarmee de "Helderste Club van Nederland" noemen en wint een reis voor twee van haar leden naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Dit werd vandaag bekendgemaakt in "'t Melkhuisje" in Hilversum.

De Blijf Helder-campagne beloont positief gedrag in plaats een opgeheven vinger te laten zien: hoe actiever een deelnemende club is bij het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik, des te groter de kans op het winnen van prijzen.

De sportbonden die vanaf de aftrap in mei 2015 deelnamen, waren de KNVB (voetbal), de KNKV (korfbal), de KNLTB (tennis) en de KNHB (hockey). In totaal deden 500 clubs mee aan de Blijf Helder-campagne.

Naast de overall winst won AH&BC ook de categorie hockey. De winnaars van de overige categorieën waren: V.V.K. uit Groningen (voetbal), OLTC uit Oegstgeest (tennis), DKC uit Delft (korfbal) en handbalclub HV Kras uit Volendam (winnaar overige sporten). Deze clubs winnen onder andere tickets voor grote sportevenementen in hun categorie en clinics met topsporters.

AH&BC scoorde vooral goed op het consequent vragen om een ID-bewijs bij de verkoop van alcoholhoudende dranken, de mate waarin het onderwerp bij de club stelselmatig onder de aandacht wordt gebracht en met de heldere regels die op de club voor alcoholgebruik gelden.

Alexia Sifneos, Clubmanager van AH&BC: "We zijn natuurlijk hartstikke blij met deze prijs. We hebben het afgelopen jaar veel tijd geïnvesteerd in het bespreekbaar maken van verantwoord alcoholgebruik op onze club. Daarbij zijn we heel duidelijk geweest: onder de 18 geen alcohol, daarboven drink je met mate. De nauwe samenwerking met onze cateringpartner Puur Produkties, barvrijwilligers en het jeugdbestuur hebben het tot een succes gemaakt. Dit is een fantastische bekroning op al deze inspanningen."

Pascal Gilet, Algemeen Directeur HEINEKEN Nederland: "De naleving van de alcoholleeftijd in de sportkantines en clubhuizen is tot nu toe helaas nog onder de maat. Met de 'Blijf Helder' campagne willen we hiervoor op een positieve manier aandacht vragen en verantwoord alcoholgebruik in de sport bevorderen, door clubs te belonen voor goede prestaties. Ik feliciteer AH&BC dat zij hierin het beste zijn geslaagd en zich dus de Helderste Club van Nederland mogen noemen. Ook de overige winnaars verdienen een groot compliment voor de wijze waarop zij dit onderwerp bij hun leden bespreekbaar maken."

André Bolhuis, Voorzitter NOC*NSF: "Ik wil graag AH&BC feliciteren met hun titel 'Helderste Club van Nederland'. Met de Blijf Helder-campagne hebben we het thema verantwoord alcoholgebruik in de sport op een goede manier op de agenda kunnen zetten. Echter, uit de metingen die we tijdens de campagne hebben gedaan blijkt dat de naleving van de leeftijdsgrens lastig blijft. Het is weliswaar een verbetering, maar uit de metingen blijkt dat slechts 20 procent van de clubs bij het schenken van alcohol vraagt naar een ID-bewijs. We zijn er dus nog niet en daarom gaan we door met deze campagne, waarbij we ook ouders en gemeenten willen vragen hun rol te blijven pakken."

Door middel van de Blijf Helder-campagne is het onderwerp 'alcoholgebruik' bij vele clubs op de agenda gezet, HEINEKEN en NOC*NSF zullen ook de komende tijd aandacht blijven vragen voor de naleving van de wettelijke alcoholleeftijd binnen het sportkanaal.


Eerste online platform HelloContainer voor duurzame scheepvaart geïntroduceerd
Daar waar voorheen tussenpersonen nodig waren, kunnen exporteurs vanaf heden zélf het volledige..
3 jaar geleden via HelloContainer
Wereldpremière Marienklage Jan van Maanen 20 april
Op 20 april 2019 vindt in de Jaconikerk in Utrecht de wereldpremière plaats van de..
5 jaar geleden via Jan van Maanen
Mannelijke ondernemer kiest steeds vaker voor leaseauto
Steeds meer mannelijke ondernemers kiezen ervoor om een auto zakelijk te leasen in plaats van er..
5 jaar geleden via Leasescanner financial lease
Eerwraak in Nederland
Het afgelopen jaar zijn in Nederland ruim 500 meldingen gedaan van vermoedelijke eerwraak. Het..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Overval bij 80-jarige man
In de nacht van 14 op 15 april werd een 80-jarige alleenstaande man gewekt door twee inbrekers...
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Ernstig auto-ongeluk door keien op de weg
In de nacht van 23 op 24 juni raakte een 32-jarige vrouw ernstig gewond bij een ongeval op de..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Kosten per type graf – hoeveel betaal ik bij?
Met een uitvaartverzekering worden kosten gedekt die komen kijken bij een uitvaart. De hoogte van..
6 jaar geleden via Elkeuitvaartverzekeringvergelijken.nl
NUMA neemt Uitvaartverzorging Van Bruchem in Rossum over
Met ingang van 1 juni 2017 is Van Bruchem Uitvaartverzorging deel gaan uitmaken van NUMA..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Asociale rijgedrag zorgt bijna voor frontaal ongeluk door mobiel bellen
ANN - “Het scheelde echt een haartje”, zegt een gezin uit Nieuwegein. “Die man..
6 jaar geleden via Actueel Nieuws
Nieuwe uitvaarttrends op de eerste Funeral Fair
Begrafenissen met koffietafels, crematies met koffie en cake achteraf, ze zijn nog altijd in de..
6 jaar geleden via Ikvergelijk.nu