Categorieën


Tien tips bestrijding herfstblues

Delen:
  • A
  • A

ARNHEM - De herfst is nu echt begonnen. Voor sommige mensen betekent dat ook een tijd van depressie of 'herftsblues'. Het is een officiele aandoening: Seasonal Affective Disorder, oftewel SAD.

Hormonen

De dagen worden korter en daardoor krijgt je lichaam minder licht. Daardoor ontstaat een tekort aan cortisol. Dit is het hormoon dat zorgt voor energie. Bovendien krijgt je lichaam aan de andere kant een teveel aan melatonine: een hormoon dat slaperig maakt. Als je teveel melatonine hebt, voel je je moe en lusteloos. Veel licht is dus de oplossing om herfstblues te bestrijden. Of je vertaalt je gevoel naar muziek zoals singer-songwriter Jürgen Rijkers uit Arnhem:

10 Tips

Voor iedereen die de herfstblues al zat is, zijn er 10 tips:

1. Wandel en fiets zoveel mogelijk.
2. Probeer ‘s morgens zo veel mogelijk licht te ‘vangen’.
3. Ga tijdens de werkpauze naar buiten.
4. Neem eens de trap i.p.v. de lift.
5. Compenseer de luie weekavonden in het weekend met veel buitenactiviteit.
6. Restyle je interieur: zet de meubels eens op een andere plek.
7. Denk na over een indooractiviteit: zwemmen, schaatsen, fitness, squash…
8. Neem een heet bad met een aromatische, etherische olie.
9. Zet ramen open en laat het daglicht binnen.
10. Sport, maar ga niet tot het uiterste.

Bron: Omroep Gelderland



 




Reageren op dit artikel? Laat dan hier uw reactie achter.


Actueel Nieuws Nederland