Categorieën


framenummerverplichting voor nieuwe fietsen

Delen:
  • A
  • A
In 2008 heeft de toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat samen met de minister van BZK in een brief aan de Tweede Kamer aangekondigd een wettelijke framenummerverplichting voor nieuwe fietsen in te willen voeren. Deze verplichting zou in 2011 van kracht worden.

Reden voor de invoering van de framenummerverplichting is het bemoeilijken van de handel in gestolen fietsen en het beter opspoorbaar maken van gestolen fietsen. Door een framenummerverplichting in te voeren voor fabrikanten en importeurs wordt ervoor gezorgd dat alle nieuwe fietsen voorzien zijn van een uniek identificatiemiddel.

Het wetgevingstraject voor de invoering van de framenummerverplichting is op dit moment nog niet gestart. Wel heeft bij het ministerie van I&M een verkenning plaatsgevonden naar de manier waarop de framenummerverplichting procedureel en juridisch vormgegeven kan worden.

De conclusie van de verkenning van de mogelijkheden was, dat het invoeren van een framenummerverplichting een complexe zaak is, waar veel haken en ogen aan zitten. Waarop het ministerie dan ook in de Stuurgroep Fietsdiefstal aangegeven heeft af te willen van de verplichting.

De stuurgroep, waar RAI Vereniging deel van uitmaakt, heeft hier fel op gereageerd. Vervolgens is in een brief aan de minister van V&J geschreven het ongenoegen kenbaar gemaakt.

Ook zijn er Kamervragen gesteld, die inmiddels beantwoord zijn. Het ministerie heeft een onderzoek ingesteld naar het framenummer.

De industrie investeert al vele jaren in de aanpak van fietsendiefstal. Zo is er de RAI standaard voor framenummering waar fietsfabrikanten en -importeurs op vrijwillige basis aan meedoen.